What are the CFL’s plans for the historical locomotive 5519?

Locomotive 5519 is the last Luxembourgish steam locomotive still in operation. However, it will not be allowed to run on the Luxembourg rail network because it is not equipped with the ETCS safety system. Neither are its four "Wegmann" wagons allowed any longer on the rail network for safety reasons. DP member Gusty Graas asked therefore the ministers concerned what the plans are for the locomotive, whether it will be allowed to run again in the future or whether it might be made available to the public as part of a new train museum.

« La locomotive 5519, dont les CFL sont propriétaires, est non seulement une des plus anciennes locomotives luxembourgeoises, mais également la dernière locomotive à vapeur à être toujours opérationnelle.

Cependant l’avenir de cette locomotive historique semble incertain. En effet, depuis 2014 ses wagons « Wegmann » ne peuvent plus être utilisés pour des raisons de sécurité, avec la conséquence que seulement très peu de courses ont été effectuées depuis lors. De plus, la locomotive n’est pas équipée du système de sécurité ETCS, ce qui l’empêche de circuler sur le réseau luxembourgeois.

Dans ce contexte j’aimerais poser les questions suivantes à Monsieur le Ministre de la Mobilité et des Travaux publics et à Madame la Ministre de la Culture :

– Est-il prévu d’équiper la locomotive 5519 du système de sécurité ETCS ? Dans l’affirmative, pour quand les travaux y relatifs pourront-ils être terminés ?

– Quel est l’état d’avancement de la rénovation des quatre wagons « Wegmann » ? Pour quand les travaux y relatifs pourront-ils être achevés ?

– De quelle manière l’association sans but lucratif « 5519 », créée le 15 avril 1987 et qui s’investit depuis lors avec beaucoup d’engagement pour la conservation et la restauration de la locomotive 5519, sera-t-elle à l’avenir soutenue financièrement et logistiquement ?

Un nouveau hall à Pétange a été récemment aménagé pour héberger du vieux matériel ferroviaire. Peut-on en conclure que cette infrastructure pourrait servir dans l’avenir de musée sur l’histoire des chemins de fer au Luxembourg, où la locomotive 5519 pourrait également être présentée au public ? »

Would you like this parliamentary question to be translated into English?

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

More parliamentary questions

A public institution for blood donations?

DP MPs Corinne Cahen and Gérard Schockmel have put questions to the Minister of Health about the announced public institution for blood donations.
The Liberal MPs asked, among other things, whether it would not make more sense to pay all the Red Cross’ fees for the blood donation service instead of setting up a public institution?
And what will happen to the blood donation room planned for the new Red Cross headquarters in Howald if the Red Cross no longer takes over the blood donation service?

read more...

Is the state’s financial contribution to blood donation too low?

The Red Cross is once again making a deficit in the organisation of blood donations this year. DP MPs Corinne Cahen and Carole Hartmann have asked the Minister of Health whether the state should not increase its financial contribution, whether Luxembourg always has sufficient blood reserves and whether the Red Cross should continue to organise blood donations in the country on its own.

read more...

How high is the absenteeism rate here in Luxembourg?

The absenteeism rate is rising in many European countries. DP MPs André Bauler and Carole Hartmann asked the responsible ministers how absenteeism has developed in Luxembourg over the last 10 years, what the explanations for absenteeism are and what is currently being done about it.

read more...

Too much mercury in tinned tuna?

Tinned tuna throughout Europe appears to be contaminated with too much mercury. DP MP Gusty Graas has asked the responsible ministers whether tinned fish in Luxembourg is also affected and whether the maximum levels for mercury in tuna should be lowered at EU level.

read more...